Totalul afișărilor de pagină

sâmbătă, 2 iulie 2011

TARANII

Au inflorit mult mai devreme,daliile-florile preferate ale mamei mele.Ele trebuiau sa infloreasca la sfarsitul lunii iulie-august-pana cade bruma!Ne bucuram pentru ca au culori pastelate care invioreaza gradina!
Parintii nostri,fiind foarte ocupati cu serviciul,in perioada vacantei de vara,ne lasau in grija bunicilor sau a neamurilor din satele Movilita si Osmancea,situate la mica departare de Constanta.Toate verile  copilariei  mele s-au transformat intr-o adevarata scoala a vietii.Zilnic ,invatam ceva nou...despre legume si cereale,cum se seamana,cum se ingrijesc,cum si cand sunt bune de recoltat...despre oi,vite,pasari de curte sau de padure...despre datini si obiceiuri stravechi transmise din generatie in generatie... Ca la o  "Scoala de vara",mi-am insusit un adevarat amalgam de cunostinte din toate activitatile pe care ,zilnic,fara odihna si fara sa pregete, taranii din aceste sate le desfasurau in gospodariile lor si in cele ale CAP-urilor .(Pentru cei tineri,CAP=Cooperative Agricole de productie)....In fata ochilor mei se deschidea" Enciclopedia vie a naturii", cu lux de amanunte ,din care intelegeam ca trebuie sa respect munca si rezultatele ei,dar mai ales omul,care era in centrul fiecarui moment al zilei.Dupa absolvirea facultatii,am fost  repartizati la scolile rurale,pentru  ca elevii din scoli mai mari sau mai mici,trebuiau sa beneficieze de aceeasi pregatire ca cei din mediul urban.Si in aceste sate am intalnit oameni deosebiti ,care urmasera cursurile Scolilor primare...si atat.Imi place si acum sa-i ascult,cum isi aleg cu grija cuvintele,cu pretiozitate,cautand sa fie cat mai expliciti si sa rezume tot ce au de spus ,daca se poate intr-o singura fraza pigmentata cu glume insotite de o atitudine demna si poznasa  in acelasi timp.Imi sunt dragi acesti ADEVARATI OAMENI ,care stiu sa munceasca, sa se distreze ,sa creasca copii si sa-i inzestreze cu "cei 7 ani de acasa".Oare de ce suntem nevoiti sa urmarim transmisiuni in direct ale unor reporteri care vor sa se" lanseze" ,prezentandu-ne doar sateni care nu stiu sa vorbeasca,sau ...nu vor; de ce nu   au cautat prin sate  ,oamenii gospodari,asa cum o renumita si talentata solista de muzica usoara  a reusit (daca ar fi citit "Morometii",poate reuseau si ei!!!!!!!!!).Ar fi benefic pentru copiii crescuti intre" zidurile  nevazute ale oraselor,alcatuite din praf,miros de benzina si gaze de esapament",sa  petreaca vacantele de vara, departe de atmosfera poluata din jurul lor,departe de jocurile pe calculator... sa respecte si sa admire natura,s-o inteleaga si sa invete de la cei batrani cum trebuie sa se descurce in viata!

Realizat şi postat de SÎRBU ELENA(alias ,Liana Elianas),
profesoară de matematică pensionară,din oraşul
Constanţa,Roumania.
Copyright - All Rights Reserved.
Copyright - Toate drepturile rezervate 
  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu